Історія розвитку та становлення спеціальної школи
«Підкори глухоту собі,
але не підкоряйся їй»
Ф.А. Рау
У серпні 1963 року Харківським обласним відділом народної освіти було прийнято рішення про створення школи для туговухих дітей з метою розвитку у них усної мови з використанням спеціальних методик.
Школа була відокремлена від Лісової школи, де навчалися діти з різними захворюваннями та фізичними вадами.
Приміщення школи для туговухих дітей знаходилося у мальовничому куточку Харкова на Журавлівці. Заклад мав своє господарство, сад, чудовий розарій, басейн.
Перші вчителі – сурдопедагоги Савченко Ж.А., Деревинська Н.Є., Кошова О.І., Маренкова Н.М., Іллєнко Н.Є. приїхали до закладу за розподілом з вищих навчальних закладів Москви та Києва.
Першим директором була Безугла М.Л., а завучем – молодий сурдопедагог Фінгерман Л.Ю.
У закладі освіти на той час знаходилося 73 учні, але слава про школу, де вчать туговухих дітей розмовляти, швидко розповсюджувалася по всій Харківській області. У 1968 році школі виділено нове приміщення в Орджонікідзевському (Індустріальному) районі по вулиці Франтішка Крала, 49, де вона знаходиться по теперішній час.
Розпорядженням виконавчого комітету Орджонікідзевської районної Ради народних депутатів м. Харкова від 20.09.1992 №174 зареєстровано Харківську спеціальну загальноосвітню школу-інтернат для слабочуючих дітей.
На підставі розпорядження виконавчого комітету Орджонікідзевської районної Ради народних депутатів м. Харкова від 10.08.1994 №209 Харківська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат для слабочуючих дітей перереєстрована в Харківську обласну спеціальну загальноосвітню школу-інтернат для дітей зі зниженим слухом (наказ по школі від 20.08.1994 №111).
Згідно наказу Головного управління освіти і науки Харківської облдержадміністрації від 21.11.2003 року №507 Харківська обласна спеціальна загальноосвітня школа-інтернат для дітей зі зниженим слухом перейменована в Спеціальну загальноосвітню школу-інтернат для дітей зі зниженим слухом м. Харкова комунальної власності (наказ по школі від 15.12.2003 №232).
Відповідно до наказу Головного управління освіти і науки Харківської облдержадміністрації від 12.11.2010 № 613 Спеціальна загальноосвітня школа-інтернат для дітей зі зниженим слухом м. Харкова комунальної власності перейменована в Комунальний заклад «Спеціальна загальноосвітня школа-інтернат для дітей зі зниженим слухом» Харківської обласної ради (наказ по школі від 02.06.2011 №158-к).
Згідно Рішення Х сесії ІV скликання Харківської обласної ради від 28.12.2011 №336-ІV «Про зміну навчальних закладів інтернатного типу» змінено назву Комунальний заклад «Спеціальна загальноосвітня школа-інтернат для дітей зі зниженим слухом» Харківської обласної ради на Комунальний заклад «Харківська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат І-ІІІ ступенів №6» Харківської обласної ради (наказ по школі від 08.02.2012 №18).
На виконання Рішення XX сесії VІІ скликання Харківської обласної ради від 30 травня 2019 року № 1040-VІІ «Про зміну типу та перейменування комунальних закладів освіти, що знаходяться у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області» Комунальний заклад «Харківська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат І-ІІІ ступенів №6» Харківської обласної ради перейменовано у Комунальний заклад «Харківська спеціальна школа №6» Харківської обласної ради ( наказ по школі № 109 від 20.08.2018).
Сьогодні Комунальний заклад «Харківська спеціальна школа №6» Харківської обласної ради – сучасний спеціальний освітній заклад. У наявності 24 навчальні кабінети. 7 із них з новітньою апаратурою колективного та індивідуального призначення, комп’ютерним, мультимедійним обладнанням, інтерактивними дошками; лінгафонний кабінет, а також сучасні швейна та слюсарна майстерні.
Освітній процес у спеціальній школі зорієнтовано на соціальний розвиток особистості учнів (вихованців) з порушенням слуху, формування їхніх ціннісних орієнтацій на основі диференціації навчання, соціально-психологічної підтримки та реабілітації, формування навичок здорового способу життя.
Формування у дітей з вадами слуху усної мови, доступної розумінню оточуючих – задача, від рішення якої залежить не тільки соціальна адаптація слабочуючого в суспільстві чуючих, але й інтенсифікація процесу шкільного навчання.
З метою забезпечення комплексного підходу до реалізації інтелектуально – полісенсорного принципу формування слухового сприймання та мовлення у дітей з недоліками слуху 7 вчителів з розвитку слухового сприймання та формування вимови використовують навчально-розвивальні програми «Живий звук», «Світ звуків», які передбачають проведення роботи з постановки, автоматизації та диференціації фонем, розпізнавання їх за допомогою зору, слуху, тактильних відчуттів.
У 2023/2024 навчальному році в спеціальній школі навчається 161 учнів (вихованців), укомплектовано 17 класів.
Освітній процес у закладі освіти здійснюють 43 педагогічних працівники.
41 педагогічних працівників мають вищу педагогічну освіту, 1 – базову вищу освіту, 1 – середню спеціальну. Якісний склад педагогічних працівників за кваліфікаційними категоріями: «спеціаліст вищої категорії» –19, «спеціаліст І категорії » – 11, «спеціаліст II категорії» – 8, спеціаліст – 4.
Звання «учитель-методист» мають 2 вчителя, «старший учитель» – 4, «старший вихователь» – 1. 19 педагогів мають вищу дефектологічну освіту.
Учні (вихованці) спеціальної школи постійно беруть участь в обласних та Всеукраїнських конкурсах учнівської творчості, а саме: Всеукраїнському конкурсі «Ерудит», конкурсах дитячої самодіяльності «Натхнення», «Повір у себе».
Серед випускників школи чимало видатних спортсменів – чемпіонів світу та Дефлімпійських ігор, призерів різного рівня, Заслужених майстрів спорту України та майстрів спорту міжнародного класу з футболу, плавання, легкої атлетики, спортивного орієнтування: Чехунова Марина, Біда Тетяна, Ходаков Олександр, Федосєєва Ганна, Літвінова Анастасія, Верещака Олександр, Міщенко Олена, Левін Дмитро, Андросович Ганна.
Серед учнів (вихованців), хто навчається зараз, прославляють нашу школу такі спортсмени: Бурдукова Роза, Бутенко Валерія, Добробаба Катерина, Домаєв Назарій, Калмикова Валерія, Пушкарська Софія, Рудіч Нікіта, Солодовник Поліна, Черняков Нікіта,
Після закінчення спеціальної школи багато випускників продовжують навчання у вищих навчальних закладах – Харківському національному педагогічному університеті імені Г.С. Сковороди, Харківській державній академії культури, Харківській державній академії фізичної культури, Київському національному державному педагогічному університеті імені М.П. Драгоманова, ліцеях та коледжах.
Щиро вдячні нашим шефам, які не байдужі до проблем спеціальної школи:
Завдяки їхній турботі в спеціальній школі функціонує тренажерний зал, постійно оновлюється матеріально – технічна база закладу освіти.
У нашій спеціальній школі створені чудові умови для навчання, виховання та комплексної реабілітації дітей з порушенням слуху. Особлива увага приділяється корекційно-розвитковій роботі і виконанню програм із розвитку слухового сприймання та формування вимови, слухового самоконтролю учнів (вихованців) на уроках і в позаурочний час.
Ми готуємо своїх учнів (вихованців) до життя і праці в нових соціально-економічних умовах.
Ласкаво просимо до нашого чудового закладу!